Anar a: Menú de secció | Menú principal | Peu | Inici de la pàgina


Notícies

Un nou model d'actuació sobre l'estil de vida redueix el risc de tenir diabetis

16-02-2012

L'Institut d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP) de Barcelona ha aconseguit reduir substancialment la incidència de la diabetis tipus 2 en pacients d'alt risc a través d'un nou projecte d'intervenció sobre l'estil de vida, posat en marxa durant la pràctica clínica en Atenció Primària.

En concret, el projecte, conegut com 'Diabetis in Europe-Prevention using Lifestyle, Physical Activity and Nutritional-intervention (DE-Plan-Cat/PREDICE), ha reduït en un 36 per cent el risc relatiu de desenvolupar diabetis.

"Aquests resultats demostren que la intervenció intensiva sobre l'estil de vida ben estructurada no només és factible en Atenció Primària, sinó que a més redueix substancialment la incidència de diabetis entre els participants amb risc alt", segons Bernardo Costa, investigador de l'Institut Català de la Salut (ICS) al Camp de Tarragona i coordinador de l'estudi en l'IDIAP, en el qual han pres part altres professionals de l'ICS al Camp de Tarragona.

Per realitzar l'experiment, es van seleccionar a l'atzar 2.547 usuaris entre la població no diabètica, de 45 a 75 anys, assignada als centres d'Atenció Primària. Després van realitzar un cribratge doble i seqüencial, primer 2.054 (80,6%) mitjançant el qüestionari FINDRISC (amb 8 ítems analitzant el risc futur de diabetis) i, segon, 1.192 (58%) amb una prova de tolerància oral a la glucosa ( PTOG).

Els participants d'alt risc, encara lliures de diabetis (624 dels usuaris), es van assignar bé a una intervenció estandarditzada o bé a la intervenció intensiva sobre l'estil de vida (individual o en grup). 552 usuaris van acceptar la intervenció assignant 219 (39,7%) al model estandarditzat i 333 (60,3%) a la intervenció intensiva.

Tots dos grups van ser comparables en edat, sexe, índex de massa corporal (IMC), puntuació obtinguda en FINDRISC (16,2 / 15,8), en els indicadors glucèmics així com en l'interès per introduir canvis en el seu estil de vida. Els dos conjunts van ser seguits, el primer amb mesures convencionals i el segon mitjançant reforç periòdic personal de la seva motivació.

D'aquesta manera, se'ls va diagnosticar la diabetis a 124 participants, dels quals 63 (28,8%) van seguir una intervenció estàndard i 61 (18,3%) en intervenció intensiva. Així mateix, es va reduir un 36 per cent el risc relatiu de desenvolupar diabetis en el grup d'intervenció intensiva respecte a la intervenció convencional. La incidència de diabetis va ser de 7,2 i 4,6 casos per 100 persones / any, respectivament, durant una mitjana de 4,2 anys.

La intervenció intensiva va tenir un efecte protector significatiu sobre la incidència de diabetis en tots els models multivariats analitzats. Per reduir un cas de diabetis es van haver de tractar 9,5 participants durant 4 anys.

"Aquesta experiència pot mostrar el camí a seguir a altres iniciatives que s'estan intentant desenvolupar en altres països i reforça la idea teòrica de que la diabetis tipus 2 es pot prevenir introduint canvis perfectament assequibles en l'estil de vida", conclou Costa.

Més Notícies


Anar a: Menú de secció | Menú principal | Peu | Inici de la pàgina